Conteúdo principal Menu principal Rodapé
Conferência

II Seminário Internacional – Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de/que ensina matemática

segunda 26 nov
11:00
terça 27 nov
20:00
    Salão Nobre
    II Seminário Internacional – Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de/que ensina matemática

    PROGRAMAÇÃO

    26 de novembro 
    Local: Salão Nobre da FE

    Manhã

    9h00-9h15: Sessão de Abertura 

    • Miguel Ribeiro (FE-Unicamp);
    • Dario Fiorentini (FE-Unicamp)

    9h15-10h45: Palestra – On the use of primary historical sources in the teaching and learning of mathematics

    • Uffe Jankvist (Faculdade de Educação, Dinamarca)

    Coordenador: Miguel Ribeiro (FE-Unicamp)

    Resumo: “Why would one go to the extent of using a, possibly very old and maybe even somewhat inaccessible, primary source in the teaching and learning of mathematics, when so many contemporary textbooks are ready-made and pedagogically prepared for dealing with the same mathematical topics using modern day language, coherent notation, etc.?” This is the question that I shall address in this talk, taking into account recent developments in research surrounding this topic.

    10h45-11h15: Café

    11h15-13h00: Mesa de discussão – (Possibilidades de) Pesquisa com foco no Conhecimento do Professor de/que Ensina Matemática – buscando formas de melhorar a Pesquisa, a Formação e a Prática

    História das disciplinas escolares e a formação de professores: algumas reflexões

    • Célia Leme (GHEMAT, UNIFESP);

    Tarefas de aprendizagem professional: uma proposta para a aprendizagem de álgebra na Licenciatura em Matemática

    • Etienne Lautenschlager (UFABC);

    Políticas Públicas Educacionais e o desenvolvimento do Conhecimento Especializado do Professor de Matemática: possibilidades e limitações investigativas

    • Marlova Caldatto (UTFPR)

    Coordenador: Dario Fiorentini (FE-Unicamp)

    13h00-14h30: Almoço

    Tarde

    14h30-17h30: Workshop – Developing (prospective) teachers’ Algebraic Reasoning
    Local: Sala LL03

    • Maria Mellone (Universidade Federico II, Napoles-Itália)

    Coordenadora: Marlova Caldatto (UTFPR)

    19h30: Jantar de confraternização
    (Local a ser divulgado pela organização do evento)

    27 de novembro

    Manhã

    9h00-11h00: Workshop: Literature search and where to publish in mathematics education
    Local: Sala ED07

    • Uffe Jankvist (Faculdade de Educação, Dinamarca)

    Coordenador: Marcos Paulo Oliveira (PECIM-Unicamp)

    11h00-11h30: Café

    11h30-13h00: Palestra – Development of Noticing using a learning trajectory
    Local: Salão Nobre da FE

    • Pere Ivars (Universidade de Alicante-Espanha)

    Coordenadora: Fabiana Cotrim (PECIM-Unicamp)

    Resumo: In this seminar, we will present a learning environment designed around a learning trajectory of fraction (LT) which can support pre-service primary school teachers’ development of noticing student’s mathematical thinking. The use of the theoretical information of the LT as a framework to attend to students’ answers and to interpret their understanding helped pre-service teachers to improve their professional discourse. This improvement is linked to the enhancement of professional noticing.

    13h00-14h00: Almoço

    Tarde

    14h00-16h00: Workshop – Designing tasks to develop pre-service primary school teachers’ noticing of students’ mathematical thinking: the part-whole meaning of fraction
    Local: Sala LL03

    • Pere Ivars (Universidade de Alicante, Espanha)

    Coordenador: Juscier Mamoré (PECIM-Unicamp)

    16h00-16h30: Café

    16h30-18h00 – Palestra – Cultural transposition: travelling in Mathematics Education Practices
    Local: Sala LL03

    • Maria Mellone (Universidade Federico II, Nápoles-Itália)

    Coordenadora: Milena Policastro (FE-Unicamp)

    Resumo: I will present the cultural transposition framework as condition for decentralizing the educational practices of own context through the contact with didactic tools and methods of different cultural contexts. Indeed, the meeting with foreign math education practices can be a powerful experience of developing researchers’ and teachers’ awareness, if performed together with a cultural “deconstruction” and reflection. I will discuss the philosophical issues conceived in this theoretical framework within some examples, in particular I will refer to the Lesson Study methodology for the Professional Development of in-service teachers.

    Comissão Organizadora:

    • Miguel Ribeiro (FE-Unicamp)-Chair;
    • Alessandra Almeida (PECIM/PUCC)-Co-Chair; 
    • Bianca Bazani (PECIM/Unicamp);
    • Fabiana Cotrim (PECIM/Unicamp);
    • Juscier Mamoré (PECIM/Unicamp);
    • Marcos Paulo de Oliveira (PECIM/Unicamp);
    • Milena Policastro (FE-Unicamp);
    • Silvania Couto (FE-Unicamp);
    • Arcanjo Jama

    Para acessar o site da CIEspMat e conferir os seus eventos e cursos, clique aqui!

    Link de Inscrição
    https://goo.gl/3Yu5An

    Período de Inscrição
    14/11/2018
    até 26/11/2018

    Convidados

    • Uffe Jankvist (Faculdade de Educação
    • Dinamarca)
    • Maria Mellone (Universidade Federico II
    • Napoles-Itália)
    • Pere Ivars (Universidade de Alicante; Espanha)
    • Célia Leme (GHEMAT
    • UNIFESP)
    • Etienne Lautenschlager (UFABC)
    • Marlova Caldatto (UTFPR)

    Realização

    • CIEspMat: Grupo de Pesquisa e Formação Conhecimento Interpretativo e Especializado do professor de/que ensina matemática

    Apoio

    • Faculdade de Educação – Unicamp
    • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)

    Responsáveis

    • Prof. Dr. Miguel Ribeiro (FE-Unicamp), Profa. Dra. Alessandra Almeida (PECIM/Pucc)
    Ir para o topo