PRO-POSIÇÕES: Vol.33 Campinas 2022
e-ISSN 1980-6248
https://www.scielo.br/j/pp/i/2022.v33/
SUMÁRIO
ARTIGOS
ARTICLES
. Debater para encontrar caminhos: a evolução da presença da filosofia ao longo dos vinte anos do Enem (1998-2018)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0104
. Finding room for philosophy in a large-scale assessment: an overview of philosophy’s presence over Enem’s twenty years of existence (1998-2018)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0104EN
Macedo, Ester Pereira Neves de
. A formação dos(as) trabalhadores(as) da saúde na construção de um acesso à saúde integral, equânime e universal à população trans
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0083
. The training of health worker for an integral, equitable, and universal health access for Trans people
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0083EN
Rocon, Pablo Cardozo; De Barros, Maria Elizabeth Barros; Rodrigues, Alexsandro
. A emergência das corridas de bicicleta em Curitiba (1895-1913): idealizando pedagogias corporais
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0105
. The emergency of bike races in Curitiba (1895-1913): idealizing body pedagogies
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0105EN
Moraes e Silva, Marcelo; Lessa, Priscila Requião; Gomes, Leonardo do Couto; Capraro, André Mendes
. A dimensão metodológica da aula: revisitando a organização pedagógica do trabalho docente
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0001
. The methodological dimension of class: revisiting the pedagogical organization of teaching
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0001EN
Almeida, Luana Costa
. Os livros de filosofia do PNLD/2018 e a lei 10.639/03: reflexões sobre a diversidade étnico-racial no material didático de filosofia no Ensino Médio
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0112
. The PNLD/2018 philosophy books and the Law 10,639/03: reflections on ethnic-racial diversity in philosophy teaching material in High School
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0112EN
Ferreira, Soraia Aparecida Belton; Ferreira, Amauri Carlos
. Diários online como dispositivos de pesquisa-formação: uma conversa com o filme Avatar
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0124
. Online journals as research-training devices: a conversation with the Avatar film
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0124EN
Amaral, Mirian Maia do; Santos, Rosemary dos; Santos, Edméa
. A obra Antimoderne de Jacques Maritain e suas representações sobre o pensamento moderno (1922)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0102
. Jacques Maritain's book Antimoderne and its representations of modern thought (1922)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0102EN
Souza, Rodrigo Augusto de
. Lesbofobia familiar: técnicas para produzir e regular feminilidades heterocentradas
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0082
. Lesbophobia in the family: techniques to produce and regulate heterocentric femininities
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0082EN
Braga, Keith Daiani da Silva; Ribeiro, Arilda Ines Miranda; Caetano, Marcio Rodrigo Vale
. O corpo e o contemporâneo: entre o princípio do prazer, o ascetismo e a áskesis
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0127
The body and the contemporary: between the pleasure principle, the asceticism and the áskesis
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0127EN
Pich, Santiago; Fensterseifer, Paulo Evaldo
. Efeitos positivos de um programa de intervenção para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores do Ensino Médio brasileiro
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0100
. Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of Brazilian High School teachers
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0100EN
Góes, Natália Moraes; Boruchovitch, Evely
. As relações teórico-metodológicas entre Freire e Dussel e suas contribuições para uma práxis axiológico-transformadora
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0022
. Theoretical-methodological relations between Freire and Dussel and their contributions to an axiological-transformative práxis
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0022EN
Santos, Jefferson da Silva; Gehlen, Simoni Tormöhlen
. A genealogia e a pesquisa em educação: crianças disparatadas como zonas cegas no diagrama de forças sociais ou nos dispositivos de poder/saber
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0031
. The genealogy and the research in education: absurd children as blind zones in the social forces diagram or in the power/knowledge devices
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0031EN
Carvalho, Janete Magalhães; Kuster, Patrick Stefenoni
. O modo e a ordem de conhecer na Suma Teológica de Tomás de Aquino: aspectos essenciais para a formação do mestre na universidade medieval
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0064
. Of the mode and order of understanding in Summa Theologica by Thomas Aquinas: essential aspects to the master education on the medieval university
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0064EN
Santin, Rafael Henrique; Oliveira, Terezinha
. Educação Aberta, Letramento Midiático e MOOCs: Questões para a prática docente, a partir da ecologia das mídias
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0023
. Open Education, Media Literacy and MOOCs: Issues for teaching practice, from the ecology of the media
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0023EN
Siqueira, Alexandra Bujokas de
. Florestan Fernandes e a educação pública na Assembleia Nacional Constituinte (1987-1988)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0115
. Florestan Fernandes and public education in the National Constituent Assembly (1987-1988)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2019-0115EN
Rodrigues, Fabiana de Cássia
. Viver no mundo conectado: formação para além do “conteudismo produtivista”
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0079
. Living in a connected world: education beyond “productivist contentism”
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0079EN
Loureiro, Carine Bueira; Veiga-Neto, Alfredo
. Pedagogias da sexualidade: discursos, práticas e (des)encontros na atenção integral à saúde de adolescentes
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0043
. Pedagogies of sexuality: discourses, practices and (mis)encounters in integrated health care for adolescents
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0043EN
Guimarães, Jamile; Cabral, Cristiane da Silva
. Educação interprofissional em saúde: aprendizados de uma experiência inovadora de integração entre pessoas, currículos e profissões
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0011
. Interprofessional health education: learning from an innovative experience of integration between people, curricula and professions
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0011EN
Souza, Renyelle Schwantes de; Ely, Luciane Ines; Toassi, Ramona Fernanda Ceriotti
LEITURAS E RESENHAS
READINGS AND REVIEWS
. Nas franjas dos arquivos – incursões, biografias e memórias
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0003
. On the fringes of archives - forays, biographies and memories
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0003EN
Philippi, Carolina Cechella
NOMINATA
NOMINATA
. Agradecimentos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-tks