PRO-POSIÇÕES: Vol.35 Campinas 2024
e-ISSN 1980-6248
https://www.scielo.br/j/pp/i/2024.v35/
SUMÁRIO
ARTIGOS
ARTICLES
.Sujeitos históricos e ensino sob a ótica de Eduardo Coutinho: proposta para a formação de professores de história
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0134BR
.Historical subjects and teaching from the perspective of Eduardo Coutinho: proposal for the training of history teachers
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0134EN
Perinelli Neto, Humberto; Paziani, Rodrigo Ribeiro
.Considerações sobre o ensino médio, a evasão escolar e a juventude no contexto da pandemia na Argentina
.Considerations as to secondary education, school dropout and youth in the context of the pandemic in Argentina
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0015EN
Corica, Agustina María; Vicente, María Eugenia; Otero, Analía Elizabeth
.A política educacional da nova Base Nacional Comum Curricular (BNCC): um olhar a partir da biopolítica
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0065BR
.The educational policy of the new Brazilian Common National Curriculum Framework: an Analysis based on Biopolitics
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0065EN
Trevisan, Amarildo Luiz
.Sínteses da apropriação do conceito de Educação Estética de Vigotski no Ensino de Arte brasileiro (2006-2020)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0015BR
.Syntheses of the appropriation of Vygotsky’s concept of Aesthetic Education in Brazilian art teaching (2006-2020)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0015EN
Almeida, Marilene Oliveira; Barros, Gelka Arruda de; Campos, Regina Helena de Freitas; Araújo, Christiane Campos de; Cañete, Lilian Sipoli Carneiro
.Os efeitos de Maio de 68 na trajetória de Jacques Rancière: a dicotomia althusseriana entre ciência e ideologia colocada em xeque
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0044BR
.May 68's effects in Jacques Rancière’s path: The Althusserian dichotomy between science and ideology questioned
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0044EN
Araújo, Taís
.As pessoas que passavam xingavam ela de “macaca”: as facetas do racismo em textos infantis
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0041BR
.People passing by called her “Monkey”: facets of racism in children’s writings
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0041EN
Riolfi, Claudia; Costa, Renata de Oliveira
.Violência escolar e o exercício da autoridade do professor: um estudo com adolescentes de São Paulo
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0035BR
.School violence and the exercise of teacher authority: a study with adolescents in São Paulo
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0035EN
Gomes, Aline Morais Mizutani; Piccirillo, Debora; Theodoro, Renan; Komatsu, André Vilela
.Paulo Freire e bell hooks: um encontro nos Estados Unidos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0043BR
.Paulo Freire and bell hooks: an encounter in the United States
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0043EN
Mazza, Débora
.Desenvolvimento profissional e preocupações docentes: uma análise com professores de Educação Física brasileiros
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0082BR
.Career development and Teaching Concerns: an analysis with Brazilian Physical Education teachers
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0082EN
Vieira, Suelen Vicente; Piovani, Verónica Gabriela Silva; Both, Jorge
.Palhaceando pelo Brasil: um panorama sobre o ensino de palhaças e palhaços brasileiros
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0083BR
.Clowning around Brazil: an overview of the teaching of Brazilian clowns
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0083EN
Braccialli, Felipe; Bortoleto, Marco Antonio Coelho
.Crítica e virtude como autoformação do sujeito: Judith Butler como leitora de Michel Foucault
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0030BR
.Critique and virtue as formation of the subject: Judith Butler as a reader of Michel Foucault
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0030EN
Dalbosco, Cláudio Almir; Cenci, Angelo Vitório; Goergen, Pedro Laudinor
.O direito à educação infantil do/no campo: um estudo sobre grupos de pesquisas no CNPq
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0040BR
.The right to child education in/of the countryside: a study about research groups at CNPq
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0040EN
Vieira, Emilia Peixoto; Teles, Isabela Fernandes
.O uso do Banco de Dados de uma pesquisa longitudinal e etnográfica: discussões teórico-metodológicas
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0002BR
. The use of a longitudinal and ethnographic research database: theoretical-methodological discussions
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0002EN
Penafiel, Kelly Jessie Queiroz; Gomes, Maria de Fátima Cardoso
.A patrimonialização da escola: implementação de espaços de memória em instituições educacionais de Sergipe (2005- 2018)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0007BR
.School patrimonialization: the implementation of memory spaces in educational institutions of Sergipe (2005–2018)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0007EN
Oliveira, João Paulo Gama; Souza-Chaloba, Rosa Fátima de
.Escrita e reescrita de narrativas ficcionais orientadas pelas propostas criativas de Gianni Rodari
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0008BR
.Writing and rewriting fictional narratives guided by Gianni Rodari’s creative proposals
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0008EN
Dalla-Bona, Elisa Maria; Stapassoli, Danielle Mari
.Evasão de curso e do sistema na graduação de saúde coletiva
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0031BR
.Program and system dropout in collective health undergraduate education
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0031EN
Sousa, Sandra Carvalho; de Almeida, Alexandre Nascimento; Castioni, Remi; Pires, Maria Raquel Gomes Maia
.A aprendizagem ao longo da vida e a infinita reinvenção profissional
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0040BR
.Lifelong learning and inexhaustible professional reinvention
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0040EN
Oliveira, Erinaldo Silva; Saraiva, Karla
.O conceito de formagir na perspectiva de Paulo Freire
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0059BR
.The concept of formacting from the perspective of Paulo Freire
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0059EN
Muraro, Darcisio Natal
.Educação física e saúde: a compreensão de professores e gestores escolares
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0042EN
Silva, Marcelo Andrade; Oliveira, Rogério Cruz de
.Circulação do livro escolar na imprensa local (1840-1940): O Paiz, Publicador Maranhense e Pacotilha
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0104BR
.Schoolbook circulation in the local press (1840-1940): O Paiz, Publicador Maranhense, and Pacotilha
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0104EN
Castellanos, Samuel Luis Velázquez; Santos, Jarina Serra
.Etnografia realista: uma proposta para vivenciar um objeto de estudo “na própria pele”
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0049BR
Machado, Eduardo Pinto; Fraga, Alex Branco
.Fundação Itaú Social, Renaissance 2010, desigualdades e segregação: análise crítica da aplicação do modelo educacional estadunidense no Brasil
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0056BR
.Itaú Social Foundation, Renaissance 2010, inequalities and segregation: critical analysis of the application of the US education model in Brazil
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0056EN
Moimaz, Rodolfo Soares
.Mobilidade Estudantil Internacional como promotora de laços educacionais e institucionais: o caso dos Institutos Confúcio no Brasil
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0009BR
.International Student Mobility as a promoter of educational and institutional ties: the case of the Confucius Institutes in Brazil
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0009EN
Andrade, Thales Haddad Novaes; Furnival, Ariadne Chloe; Martinelli, Marina
.Programa Promove-Pais adaptado para responsáveis de crianças e adolescentes com TDAH
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0001BR
.Promote-Parents Program adapted for guardians of children and adolescents with ADHD
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0001EN
Abrahão, Anaísa Leal Barbosa; Elias, Luciana Carla dos Santos; Bolsoni-Silva, Alessandra Turini
.Gesto motor: uma lacuna entre habilidades motoras e avaliação do movimento Artigos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0006BR
.Motor gesture: a gap between motor skills and movement assessment
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0006EN
Abensur, Márcio Rocha; Santos, Ana Sofia Pedrosa Gomes dos
.Dança na formação inicial em educação física: o percurso formativo de docentes universitárias em cena Artigos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0073BR
Alencar, Allana; Brasileiro, Lívia Tenório; Resende, Rui; Nascimento, Juarez Vieira do
.O desafio de ensinar Educação Física na perspectiva da educação republicana e democrática Artigos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0091BR
.The challenge of teaching Physical Education from the perspective of republican and democratic education
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0091EN
Bagnara, Ivan Carlos; Boscatto, Juliano Daniel
.O marco curricular nacional uruguaio: ensino por competências e educação física Artículos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0022ES
Ferreira, Flavia Martinelli; Medeiros, Daniele Cristina Carqueijeiro
.Trajetórias escolares de estudantes do Ensino Médio do Colégio Pedro II: um estudo exploratório sobre repetência
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0084BR
.School trajectory of Pedro II High School: an exploratory study on repetition
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0084EN
Bonamino, Alicia; Muylaert, Naira; Nierotka, Rosileia Lucia
.Corpo, perigo, doença e morte: representações de crianças maranhenses sobre o coronavírus
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0003BR
.Body, danger, disease, and death: representations of children from Maranhão about the coronavirus
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0003EN
Sousa, Emilene Leite de; Maciel, Ednalva Neves; Müller, Fernanda
.Da historiografia do espaço escolar à história do lugar-escola
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0048BR
.From the historiography of the school space to the history of the school place
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0048EN
Chahin, Samira Bueno
.Percepção de riscos de desastres entre alunos de escola pública: contribuições à Ciência Cidadã e à Aprendizagem Social
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0074BR
.Perception of disaster risks among public-school students: Contributions to Citizen Science and Social Learning
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0074EN
Silva, Ananda Ramos da; Santos, Vânia Maria Nunes dos; Coltri, Priscila Pereira
.Adolescência, experiências adversas e competências socioemocionais: diferenças de gênero
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0077BR
.Adolescence, adverse experiencies, and socio-emotional competencies: gender diferences
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0077EN
dos Santos, Pâmela Virgínia; Komatsu, André Vilela; Buoso, Fernanda Papa; Alarcón-Bañares, Paula Andrea; Bazon, Marina Rezende
.Plebeyización y caridad en el Opus Dei: Un estudio sobre los eventos de recaudación de fondos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0024ES
Bargo, María
.Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: problematizando a relação entre inovação e desinvestimento da docência
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0026BR
. Continuing education for Physical Education teachers in Manaus/AM: problematizing the relationship between innovation and disinvestment in teaching
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0026EN
Melo, Phellipe Froes; Santos, Vitória Miranda dos; Sena, Ana Beatriz Silva; Eleuterio, Mark Asaph Reis; Barros, João Luiz da Costa; Oliveira, Victor José Machado de
.Tornar-se sujeito de uma profissão: contornos de si gestados entre os fragmentos de um currículo de formação em Educação Física
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0041BR
.Becoming subjects of a profession: contours of the Self developed among the fragments of a Physical Education training curriculum
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0041EN
Oliveira, Glaurea Nádia Borges de; Neira, Marcos Garcia
.O trote como crise sacrificial na universidade: a violência fora de controle
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0062BR
.Hazing as a sacrificial crisis at the university: violence out of control
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0062EN
Almeida Jr., Antônio Ribeiro de; Zuin, Antônio A. S.
.Pedagogia da democracia: a educação da classe trabalhadora nos primeiros escritos de Paulo Freire
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0089BR
.Pedagogy of Democracy: The Education of the Working Class in the First Writings of Paulo Freire
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0089EN
Souza, Katia Reis de; Santos, Maria Blandina Marques dos
.É proibido cantar e dançar! O currículo-sonho em Pelo Malo (2013)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0008BR
.¡Está prohibido cantar y bailar! El currículum-sueño en Pelo Malo (2013)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0008ES
Silva Junior, Alcidesio Oliveira da; Maknamara, Marlécio
.Plano estadual de educação de São Paulo (2016-2026): debates e embates
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0011BR
.São Paulo state education plan (2016-2026): debates and contests
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0011EN
Jacomini, Márcia Aparecida
.Xenofobia racializada: Desigualdade na acolhida a estudantes imigrantes como desafio à Educação em Direitos Humanos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0028BR
.Racialized Xenophobia: Inequality in the reception of immigrant students as a challenge for Human Rights Education
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0028EN
Oliveira, Leila Maria; Casali, Alípio
.Juros no contexto da Educação Financeira Crítica e aprendizagem matemática: um estudo sob aspectos dos Registros de Representação Semiótica
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0003BR
.Interest in the context of Critical Financial Education and mathematical learning: a study using aspects of Semiotic Representation Registers
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0003EN
Alkimim, Maria Eva Freire de; Macêdo, Josué Antunes de
.Interação Universidade-Setor Público e a percepção dos docentes da Unicamp: um estudo exploratório
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0090BR
.University-Public Sector interaction and the perception of Unicamp professors: an exploratory study
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2022-0090EN
Cristofoletti, Evandro Coggo; Dibbern, Thais; Alves, Denis dos Santos; Serafim, Milena Pavan; Pioli, Ludmila Fávero Romani; Trentin, Amanda de Toledo
.Uma criança vigotskiana? Considerações sobre a concepção de criança no trabalho pedagógico escolar
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0050BR
Martins, Jander Fernandes; Wingert, Vitória Duarte; Ferreira, Liliana Soares
.Quem é você, professor que ensina matemática? Biografização e identidade docente a partir de memoriais de formação
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0072BR
.Who are you, a teacher who teaches mathematics? Biography and teaching identity based on formation memorials
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0072EN
Gonçalves Júnior, Marcos Antônio; Nacarato, Adair Mendes
.Redes de colaboração autoral no Ensino de Sociologia: identificando microrredes e agentes sociais
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0075BR
.Co-authorship networks in Sociology Education: identifying micronetworks and social agents
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0075EN
Bodart, Cristiano das Neves
.Escolas de formação de juízes: antecedentes históricos da formação profissional de magistrados no Brasil
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0020BR
.Formation schools for judges: historical background of professional education of magistrates in Brazil
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0020EN
Seabra, Michelle Ariane de Lima; Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
.Pensando cinema e educação em um contexto decolonial: regras do jogo e pedagogias
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0018BR
Pereira, Geraldo
.O piquenique: lugar de uma educação pela natureza no Brasil (1900-1950)
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0007BR
Soares, Carmen Lucia
.Língua, texto e discurso: as unidades materiais do processo de alfabetização em um documento de referência curricular
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0024BR
Pietri, Emerson Galian, Cláudia Valentina Assumpção Romero, Márcia Oliveira, Fernando Rodrigues de
.O que pode a escrita de jovens em fandoms?
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0047BR
. What can youth writing do in fandoms?
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0047EN
Barbosa, Ericka Fernandes Vieira Versuti, Andrea Cristina
.Arte na educação infantil: proposições, concepções, reflexões em narrativas docentes
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0021BR
Ostetto, Luciana Esmeralda
.Educação infantil pública: lugar de encontro de múltiplas infâncias
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-0004BR
Guerres-Zucco, Dirce Oliveira, Megg Rayara Gomes de
LEITURAS E RESENHAS
READING AND REVIEWS
.Constelações freirianas: lutas, afetos e memórias
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0067BR
Dias Júnior, Antonio Carlos; Pereira, Aline de Souza
.Memórias de professoras e o uso de cartas como ferramenta pedagógica
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0027BR
Barbosa-Rinaldi, Ieda Parra; Bisconsini, Camila Rinaldi; Pires, Ademir Faria; Vinholes, Lara; Pizani, Juliana
.Narrativas míticas como patrimônio da cultura imaterial do Ibitipoca
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0004BR
Targino, Arcenira Resende Lopes
.O outro lado da educação baseada em evidências
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2023-0093BR
Silva, Cláudio Rodrigues da
NOMINATA
NOMINATA
.Agradecimentos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-tksBR
.Thankfulness
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-tksEN
.Agradecimientos
https://doi.org/10.1590/1980-6248-2024-tksES
| Submissão de artigos | | Paper submissions | | Envío de artículos |
https://mc04.manuscriptcentral.com/pp-scielo
| Orientações aos Colaboradores | | Instructions to authors | | Instruciones a los autores
https://www.scielo.br/journal/pp/about/#instructions
Siga a Pro-Posições nas redes sociais e acompanhe as atualizações de conteúdo:
Follow Pro-Posições on the social networks and keep up with content updates:
Siga a Pro-Posições en las redes sociales y manténgase al día de los contenidos: